Djurbilarnas ankomst

Jahopp nu har de första bilarna kommit. Det kom "bara" 4 stycken i tisdags. Jag trodde ju 5 stycken men hade visst fel. Sammanlagt blev det 350 djur. Vi började dagen dock med att sortera ko- och kalvpar som skulle byta bete. Så vi tog upp alla och sorterade ut de lugna, jag tror det blev ca 30-40 par som vi sen körde iväg. Vi vill ha ut lugna djur som vi vill spara, de "galna" eller gamla eller typ dem som haft svåra kalvningar försöker vi sälja. Smidigt haha. Så vi jobbade med det och samtidigt var hovslagaren här så jag sprang emellan kor och hästar. De färdiga hästarna skulle ut och nya skulle in. Bra rullans. Sen på em så åkte vi och tog emot djurbilarna. Direkt så blev jag ivägskickad i en av lastbilarna för att själv med chauffören lasta av djuren. Alltså vilka himla fina lastbilar de har här. Denna som jag åkte med i var så himla, HIMLA putsad och fin. Jag vågade knappt sitta ner på stolen. Väldigt imponerande. I alla fall så åkte vi och lastade av på en gård/bete jag aldrig varit. Först och främst hittade vi knappast dit. Dessutom så fick jag i uppdrag att kolla att alla grindar var ordentligt stängda OCH räkna alla djur när de kom av lastbilen (hade dock sån räknare, så man trycker för varje djur man ser så räknar den, men ändå). Tror ni jag var nervös att klanta mig eller... Men! Alla djuren stannade inom grindarna och jag räknade rätt. Så jävla gött. Sen kom Allan och hämtade mig och vi åkte för att ta emot nästa bil. Under tiden jag tog emot en bil så tog han emot en annan, så vi hade bara två kvar. Vi jobbade sent och tog emot alla djur sen körde vi ut salt till betena också. Skönt ändå att få jobba med bara Allan tycker jag. Och jag fick beröm också, extra kul. Först och främst kul att jag gör bra ifrån mig men minst lika kul att han berättar för mig att han tycker att jag är duktig!
Och nu när jag skriver fick jag upp familjens innekatt i knät. Haha. Lilla (skitstora) Junior. Påminner om Chewbacca, fast Chewie är ju bättre, såklart.
 Gulligt ju.
 
Allan som försöker få djuren att gå av bilen....
 
Ganska snygg va?
 
Bilen jag lastade av, 90 kvigor rymde den.
 
Juste! Sen åkte vi förbi en hage där de har Bison Oxar (?) och denna lilla kalv var nog bara någon eller några timmar gammal! Söt, fast ful. Ganska vanligt med Bison här faktiskt, väldigt ovant tycker jag... Ska vara fint kött, tror inte jag smakat det dock. Vore kul att göra.
 
Hur som helst så var det en lång men bra dag. Mycket att se och lära, kul! Igår däremot var det en riktig jävla storm här med spöregn och blåst. Så vi åkte iväg och fixade lite ärenden etc. Jag fixade så att jag fick ett typ Kanadensiskt personnummer och skrev upp mig för gratis hälsovård, typ. Såna bra-att-ha saker. Men det var skönt att få ta det lugnt och se sig omkring lite. Köpa lite kläder och bara va. Stormen låg i hela dagen och vissa städer var utan el och vägar var blockerade av träd eller bilar/lastbilar som kört i diket. När vi kom hem var vägen till stugan (den har en separat bilväg dit) blockerad av ett stort träd. När vi skulle svänga upp till huset var det blockerat av ett träd och när vi tänkte testa vägen genom gårdsplan så var det alldeles för blött... Så vi åkte tillbaka till vägen till huset och drog bort trädet. Så idag har vi spenderat tid åt att återställa det stormen förstörde igår, sen har vi tagit det ganska lugnt. Skönt. En liten vindkvarn (som ska driva en pump) hade dock vippat i stormen. SÅ SKÖNT för den har gnisslat hela nätterna långa och driver mig till vansinne. Så jag blev så sjukt skadeglad när jag såg att den vippat och förstörts. Hehe.
 
Här är lite bilder, bara för att.
 
Minns ni hur jag ser ut????? Ifall ni glömt så har ni en bild där. Stöttar Väderstad.
Här är våra Longhorns som vi använder mestadels för att träna roping (lasso) på, men också för köttet.
 
Denna jävla harv har vi kört med. Så sjukt lustig. Ser lite skev ut för jag fick ta specialbild för att få med allt hehe.
Snowball! Så söt, eller hur?
Häromdagen när jag fyllde på havre i stallet, åkte med gatorn ner till gårdsplan och hämtade i ett skjul där.
 
Stugan bakifrån, jättemysig.
 
 
Har fyllt på med bilder i förra inlägget också.
 
 
 
Allmänt | |
Upp