Äntligen uppdatering!

Tisdagen den 15e så började vi dagen med att flytta djur ute hos Pattens igen. Som varje vecka. Tog tid denna gång för djuren ville inte helt sammarbeta. Sen kom vi hem, gjorde oss iordning och sen åkte vi iväg för det var final i junior rodeon som Nicole har varit med och tävlat i under sommaren. Sjukt duktiga barn det finns! Så det var kul att se, det gick helt okej för Nicole och eftersom det är junior så får de även pris för säsongen och inte bara den dagen. Jag var där till prisutdelningen ungefär sen åkte jag till Panoka. Det var nämligen Cheyennes födelsedag så vi möttes upp där för att äta middag tillsammans, vi var nog 5 tjejer eller så. Mycket trevligt, gott och roligt! Vi beställde in en födelsedagsshot till henne, tydligen vanligt här. Ett stort martiniglas typ med ett shotglas i den. Sen masssaaaa grädde ovanpå så måste man nå shoten utan att använda händerna. Alltså grädde i hela ansiktet. En lyckad dag och kväll!!

Onsdagen var ganska lugn, jag och Shane spenderade förmiddagen med att köra ut salt och fixa ett elstängsel som inte fungerade. Eftermiddagen la vi åt att fortsätta på staketet som jag och Tom har jobbat med här hemma på gården. Blev klara förutom grindar och kapa av de slanor som är för långa! Sen behandlade vi en stut och tog tidig kväll. Jag gav mig ut på en ridtur på min fina Bow! Härligt.

Torsdagen var en spännande dag. Det började med att jag såg att ena ponnyn var dålig i sina hovar, han har fång sen tidigare och det har slagit till igen. Så jag fixade en ny liten hage till han där det inte finns något gräs alls och så får vi ge honom special hö nu. Jag fick köra omkring med trimmern för att verkligen få bort allt och sen räfsa ihop det. Funkade bra! Sen fick jag dåliga nyheten att vår kollega Shane ska sluta. Direkt. Han hade fått ett jättebra jobberbjudande och även om han hellre är här så kan man inte alltid säga nej till bättre lön och villkor! Kul för han men vi kommer sakna honom väldigt mycket! På eftermiddagen så åkte jag och Allan ner till Airdrie för att köpa en ny bil. Deras van som de har är helt jävla värdelös så nu köpte vi en Jeep. Skitsnygg! Så vi åkte på roadtrip dit ner. Allan är rolig för när vi var nära hem så körde han åt sidan och vinkade fram mig. När jag rullar fram så tar jag ner min ruta och hör hans högtalare på full volym spela "Slim Shady" (eller vad låten heter) samtidigt som han diggar med haha. För rolig.

Fredagen 18e började jag med att fixa iordning i verkstaden. Har sett ut som ett bombnedslag där inne. Samtidigt hade vi några killar över för jobbintervjuer. Runt lunch så åkte jag ut och började flytta balar. Ena fältet är nära en hage där djur går över vintern så vi lägger balarna lättilkomligt för vinterns fodringar. Sen var det bondens marknad igen. Efteråt höll jag, Åsa och Nicole på att klura vad vi skulle ha på oss dagen efter på derbyt... Många klänningar, skor och hattar att gå egenom. För dom i alla fall, jag hade bara ett val haha.

Lördagen var en spännande dag. Vi började med att medicinera en stut som vi tagit hem från betet. Sen satte vi igång att göra oss iordning. Såhär "fin" har jag inte varit sen jag åkte från Sverige. Kul att få klä upp sig lite. Vi skulle nämligen åka på ett stort galoppderby i Edmonton. Tim, en kompis till oss är tränare för galopphästar och han är väldigt, väldigt duktig och hans häst var favorittippad! Vinsten är 150 000 $, alltså typ en miljon. Så det var ett stort lopp. Vi satsade pengar på (fel) hästar, snackade skit, drack drinkar och fick ont i fötterna av att gå i klackskor. Kort och gott en bra dag! Tyvärr kom Tims häst "bara" tvåa. Men det är ju inget fel på det, han vann 90 000$ tror jag. Skulle inte klaga. Sen hade vi lite fest i stallet. Is i hästarnas krubbor och dricka i skotkärran haha. Kul och trevligt var det i alla fall. Lite dålig stämning eftersom de inte vann och vinnarhästen anklagades för att ha trängt ut en häst i staketet och då kan de förlora sin plats i loppet men överklagan lades ner tyvärr.. Nåväl. Sen åkte vi och checkade in på hotellet och somnade ganska fort.

Såhär såg jag ut, minus huvdbonaden. Lånade Nicoles bara för jag ville testa haha.

Och såhär såg vissa ut hahaha.

Söndagen 20e vaknade vi trötta och sega. Åt en stor hotellfrukost och begav oss sen ut för att passa på att shoppa lite när vi ändå var i stan. Jag passade även på att klippa håret, skönt och tragiskt. Halva längden är borta känns det som... Sen åkte vi hem och sadlade hästar. Vi hade fått ett samtal om att en stut blev riden av de andra och att han hade problem att gå så vi åkte för att separera han och en till från flocken. Vi skulle även medicinera den ena för han var så pass dålig. Så som vanligt så fångade Allan huvudet med lassot, och gissa vad? JAG fångade ett bakben! Shitpommes vad cool jag kände mig. Men fruktansvärt nervös och rädd också. Det är ju så mycket som kan gå fel. Men jag och min häst fungerade fint tillsammans och jag kunde hantera situationen. Jag gjorde lite misstag men vafan det var ju första gången. När man bara fångar ett ben så måste någon som inte har lasso kring djuret, hoppa av och få ner djuret och se till att det är två ben i lassot. Så när Åsa skulle göra det så gjorde jag bort mig lite och vi fick spendera lite mer tid helt enkelt hehe. Men! Jag fångade och det var första gången någonsin jag försökt fånga ett djur. Var ganska så nöjd hehe. Stuten var så pass dålig att han hade blivit galen. Så han försökte hela tiden stånga hästarna som gick nära och han försökte ta sig igenom en grind för att stånga ner Åsa. Men! Vi lyckades behandla honom och få honom dit vi ville. Så det var lyckat. Sen åkte vi och kollade ett till bete när vi ändå var ute. Fick massa beröm för det som gick bra så det kändes gött! Sen ringde jag såklart pappa för att skryta.

Allan och jag som ropade stuten.

Måndagen var det tillbaka med jobbet. Vi har hållt på och kört hem alla balar från betena. Så mitt jobb var att stapla balar på trailern och så körde någon tillbaka dem till gården där någon lastade av. Under tiden de körde så satte jag fram balar så det skulle vara enkelt att lasta. Tyvärr så överhettade den pickupen som vi körde med så under en lång tid stod vi still. Inte jag, jag körde runt på alla fälten och satte fram balarna. En lång dag och jag glömde såklart att ta med något att äta... Men sen kom Allan och det var äntligen dags att åka hem.

Tisdagen 21e, var likadan som måndagen. Vi började tidigt och tyvärr så överhettade pickupen igen. Så Allan fick ta sin pickup och köra med. Jag var klar, alla mina balar var framme och jag satt och läste min bok medan de körde fram och tillbaka till gården. Gött. Under eftermiddagen så började jag istället stapla alla balar hemma på gården istället. Så Allan lastade ute på fältet, körde hem och där lastade jag av och staplade dem. Gick bra förutom att balarna är så larvigt mjuka, hatar det. Men jag fick dem dit jag ville och fick beröm så det gick bra. På kvällen åt jag en stek och googlade lite platser som jag och Lovisa ska besöka. Kul! Om en vecka kommer hon!

Onsdagen fortsatte jag att stapla balar på gården. Gick förbannat dåligt och jag ville typ ge upp men fick ordning på det. Allan var nöjd så då får väl jag också vara nöjd. De är så himla mjuka så när man staplar två på höjden så viker de sig nästan så skiten är nära på att falla ihop. Men det är färdigstaplat nu så det känns skönt! Sen tog vi lång lunch, jag ringde hem och tog det lugnt. På eftermiddagen tog jag pickupen och transporten med gatorn i och åkte ut och kollade till några djur som envist smiter ut hela tiden. Så jag jagade in dem och kollade staketet. Sen tog jag tidig kväll. Skönt.

Torsdagen kollade jag och Allan lite djur och sen tog jag samma ekipage som dagen innan och åkte runt och kollade djur. Gick bra! Kollade kanske 800 djur och av alla dem så var det 2 som skulle behöva behandlas. Nice.

Fredagen 25e så började jag dagen med att sätta upp alla borden för bondens marknad. Åsa, Nicole och Allan var sen någon dag tidigare iväg på en rodeo så jag var själv. Och bobcaten som vi använt för att köra bord var såklart på verkstaden. Så jag hade den stora pickupen och lastade på alla borden, åkte sen ut med dem, lastade av och satte upp dem. Var ganska så trött i armarna mot slutet. Men bra träning! Gjorde iordning allt där och åkte sen hem. Gjorde mig iordning och hann ringa hem till familjen som hade kräftfiske. Så avis.... Men kul att få se alla! Snart är jag hemma igen. Sen hade vi marknad och där gick allt bra. Åsa var med under marknaden men behövde sen åka tillbaka till de andra.

Lördagen började jag med att ta mitt stora ekipage för att kolla djur igen. Dock ringde Allan och sa att han var påväg hem igen. Så vi bestämde oss för att mötas upp hemma. Vi gjorde oss iordning och åkte sen ut på turné. Garageloppis-turné. Det är så himla kul för man kan hitta så himla mycket haha! Till exempel hittade jag en fullt fungerande GPS för 35kr. Inte illa pinkat. Perfekt nu när Lovisa kommer, så vi faktiskt hittar någonstans. Allan köpte många saker, som vanligt. Jag hittade några småfynd så det var lyckat. Vi åkte förbi två små pojkar som sålde glass längs vägkanten. Så himla gulliga var de, de hade en liten vagn och proffsig skylt och allt. Såklart köpte vi glass för att stötta dem. Sen åkte vi till Edmonton och såg en film på bio. Baby Driver. Helt okej faktiskt. Bra musik!

Söndagen gjorde vi ingenting. Nicole och Åsa kom hem så vi städade ur transporten sen städade jag stugan lite och gjorde iordning för besök. Sen tog vi det lugnt´, jag testade min GPS till "stan" (byn) och köpte alkohol och på kvällen kom några förbi så vi drack lite öl och åt majskolvar haha. Härligt!!

Måndagen började vi med att flytta lite djur och sen hela eftermiddagen har vi kört hem mer balar. Jag staplar dem igen och det är förbannat hur mjuka de är. Blir galen. Men! Det går och det blir gjort. Har jobbat mycket nu senaste veckan sen Shane slutade, mycket dels pga det men också skönt att jobba mycket nu så kan jag med gott samvete vara ledig när Lovisa är här. Vilket hon kommer vara imorgon!!!!

Tisdagen den 29e så började jag min dag med att köra och sen stapla balar. Vi blev helt klara på fälten ute vid Joes och tog ett sista lass till Jeremy och Chantal. Sen staplade jag balar här hemma och vid tre-fyra tiden så åkte jag mot flygplatsen. Hittade inte först men till slut så. Sen kom hon. Vilken otrolig lycka det var att se någon hemifrån, här, i Kanada! Oj vad glad jag blev. Vi stannade och åt på vägen hem, hälsade kort på familjen och gick sen ut i stugan. Mysigt!! Och så hade hon med godsaker från Sverige! Gisses vad gott, lösgodis, marabou, ballerinakex och ost!! GOTT.

Onsdagen var det tyvärr inte lika bra väder som vi hade tänkt så vi passade på att åka till Edmonton och den jättestora gallerian som finns där. Vi shoppade, åt och tittade på sjölejonuppvisningen. En skön och mysig dag. Lika bra att ta en dåligt-väder dag till att gå inne. På vägen hem stannade vi på ikea, mysigt.

IKEA.

Torsdagen 31e, så åkte vi ut och skulle salta. Dessvärre så stötte vi problem av olika slag, tex. så var vi tvugna att stanna och fixa lite staket och sådär. Sen hittade vi en resturang för lunch och sen åkte vi till Naomi, Allans brors flickvän. Hon har nämligen ett litet föl som vi ville titta på och mysa med. Så vi spenderade lite tid hemma hos henne med mys och prat. Sen åkte vi till Em Te- Town. Det är som en gammal western by. Gick runt där och strosade lite och åkte sen hem.

Em-Te town.

Fredagmorgonen så jobbade jag lite, mest småsysslor som jag kunde göra. Känns bra att göra sysslor och hjälpa till eftersom jag under Lovisas vistelse kommer få mycket ledig tid. Sen så var det bondens marknad på eftermiddagen. Mysigt som vanligt och kul att kunna visa Lovisa vad jag har gjort varje fredag hela sommaren. Tanterna där var gulliga som vanligt och tryckte på oss massa sylt och bakverk. Fick även ett häftigt förkläde. Kul.

Såhär ser marknaden ut. Några är inne och de flesta är ute. Mysigt!

Lördag morgon begav vi oss tidigt ut med hästar till ett bete här nära hem, vi hade haft djur ute. Dessvärre hittade vi inga djur men jag och Lovisa red hem därifrån istället. Sen gjorde sig alla iordning och familjen åkte iväg på rodeo i Rimbey och vi åkte också dit, lite senare bara. Kul för Lovisa att få se dem i tävling. Efter rodeon så åkte jag och Lovisa till Red Deer, tog in på hotel, åt middag ute och tog sen några drinkar tillsammans med Cheyenne och Sam.

När vi red hem.

Söndagen den 3e, var en seg morgon... Vi åkte och kollade i lite butiker i Red Deer men åkte sen tillbaka till Rimbey för rodeon var även denna dag. Efter rodeon så samlade vi ihop lite människor och åkte hem och ölade runt brasan. Härligt!

Måndagen åkte vi som vanligt ut och skulle flytta lite djur. Desvärre gick vår pickup sönder så Åsa fick komma ut med den andra samtidigt som vi väntade på bergningsbilen. Inte lätt att få en stor Dodge-pickup av från ett bete med massa träd ikring men det gick! Sen flyttade vi djuren och åkte sen hem. Då gjorde jag och Lovisa oss iordning och packade. Sen begav vi oss mot Lake Louise och klippiga bergen! En bilkörning på ca 3,5 timmar och OJ vilka fina vyer det var! Otrolig väg ner dit. Vi kom fram och tittade runt lite. Alla boenden var fulla eller svindyra, så tur att vi hade madrass och sovsäckar med oss för det slutade med att vi sov i bilen. Vi hittade en camping där vi parkerade för kvällen. Faktiskt helt okej att sova i bilen, på natten var det kanske 3 grader så kallt var det men vi hade både sovsäckar och täcke så det var inte så farligt ändå. Mest mysigt.

Vår camping, inte så illa!

Såna här varningsskyltar satt lite överallt. Vi uppmanades gå och prata eller ha en liten bjällra på oss typ för att skrämma undan ev. björnar hehe.

Tisdagen vaknade vi tidigt för att kunna komma till Mouraine Lake i tid. Tydligen blir parkeringen så full att de stänger av så ingen får åka in efter typ 9 på morgonen. Vi va där halv 9 och lyckades hitta parkering nära. Sen spenderade vi några timmar med att gå runt sjön och bara titta, och ta kort såklart. Otroligt vackert var det. På eftermiddagen så red vi en turridning. Det var mysigt. Sen på kvällen så tog vi in på ett hostel.

Mouraine Lake. Otroligt!!

Onsdagen 6e, så kollade vi in Lake Louise. Tyvärr så var det väldigt väldigt rökigt (detta på grund av en jättestor skogsbrand vars rök blåser in). Så det var inte lika vackert som det annars är, men ändå väldigt väldigt fint! Vi gick där och strosade, en fågel attackerade Lovisa och snodde hennes frukost och sen åkte vi mot Johnstons Canyon. Det är som en lång hike där man går på broar och uppbygda gångar bland väldigt fina omgivningar. Många vattenfall och liknande. Samt väldigt nyfikna och närgågna ekorrar... Sen åkte vi ner till Banff och tog in på ett hostel. Sen gick vi och turistade lite, köpte souvenirer och åt mat. Satte oss på en parkbänk och diskuterade allt mellan himmel och jord. Mysigt.

Lake Louise!

Johnstons Canyon.

Torsdagen hade vi planerat att åka upp i en gondol som ger en utsikt över staden Banff. Men det var så himlarns rökigt att vi inte tyckte det var värt det. Tyvärr! Men så vi bestämde oss för att åka till Calgary istället och kolla in den staden. Svinvarmt var det och vi visste inte vart man skulle börja. Men vi hittade parkering, åt lunch och kollade runt lite. Slutade med att vi åkte till ett köpcentrum norr om Calgary istället och sen begav vi oss hemåt. Det var typ 33 grader ute, och AC:n i min bil slutade fungera... Och vi hade 3 timmar bilfärd på motorvägen hem... Det var inte så kul. Men! Vi tog oss hem och allt var väl så klaga gör jag inte.

Fredagen begav jag mig ut för att salta lite djur och kolla läget. På vägen hem från sista betet tog jag en annorlunda väg mot vad jag brukar. Så såg jag vad jag trodde var en svart prärievarg ute på fältet som jagade möss. Jag hoppade ur bilen och gick förbi några träd så jag kunde se bättre. Varpå den tittade på mig men fortsatte jaga möss. Något en prärievarg inte skulle göra för de är så extremt skygga. Så jag tänkte "vad larvig jag är, här stannar jag och tar bilder på någons himla hund". Men sen kom jag hem och berättade för Allan och Åsa vad som hänt. När jag berättar var jag var och visade bilderna så säger de att det troligen var en varg..... Där jag var har de stora problem med att vargar kommer och tar tamdjur och att ingen i närheten äger en stor svart vargliknande hund. Och prärievargar är inte svarta. Men vargar är.... Läskigt? Häftigt! Sen åkte vi iväg till vår bondens marknad. Den allra sista för mig. Tråkigt... Kommer sakna det!

Lördagen 9e så startade vi upp med att flytta lite djur. Denna gång ca 200 djur som flyttades. Jag och Allan åkte före och fixade lite och sen kom Åsa, Nicole och Lovisa med hästarna. Åsa och Lovisa red bakom och jag, Allan och Nicole var före alla djuren. Vi var tvugna att ta ut dem på vägen och flytta dem till ett helt annat bete för att de hade slut på vatten. Men allt gick bra, de tog inga avstickare utan följde oss fint. Sen kom vi hem och tränade teamroping. Till och med jag! Häftigt. Tyvärr fångade jag ingen men vafan, man kan ju inte vara bäst på allt? Hehe. Nej men det var väldigt kul att få testa. Mycket att tänka på.. På kvällen så såg vi alla på film och tog det lugnt varpå vi kom på att det vore en god idé för mig och Lovisa att åka ner till Calgary på söndagen igen. Varför inte liksom..

Allan, Åsa, Nicole och jag.

Söndagen var vi uppe tidigt och började vår resa tillbaka ner mot Calgary. Denna gång för en stor hästtävling. Hopptävling. De hoppade 170cm höga hinder. Sjukt. Väldigt kul att se i alla fall, en tävlande var från Sverige och en häftig man på 70 bast från Kanada var med och tävlade. Häftigt. Tyvärr fastnade vi i långa bilköer efteråt, 87 000 människor var där och alla ville därifrån samtidigt. Sen på motorvägen hade det varit en olycka så då satt vi fast där i någon timme till. Vi var i alla fall inte i olyckan så ska inte klaga. Vi kom hem hela och delvis rena. Bra dag!

Måndagen så åkte jag och Lovisa ut och fixade staket, dagen innan hade några djur fått ner staketet så vi åkte ut för att dubbelkolla det och stärka det. Sen kom Allan och plockade upp oss och vi flyttade och kollade lite djur. Vid lunch så kom Travis, en kille som ska jobba lite med oss nu för att underlätta. På eftermiddag/kvällen så åkte Travis, Allan, jag och Lovisa och köpte hö. 175 fyrkantsbalar fick vi med oss. Vi lastade på alla för hand och vi lastade av alla för hand... Och svinvarmt var det. Såklart. Bra träning!

Lite balar hehe och en gullig bild på Lovisa bredvid en hög pickup haha

Tisdagen vände vädret och blev kallare. Från 27 grade till 7 grader. Usch. Regn också. Vi spenderade förmiddagen åt att sortera djur på kommunbetet (där bönder får ha x-antal av sina boskap under sommaren gratis). Så vi och massa andra bönder var där och så kommer djuren i en lång gata så får man öppna grinden för sina egna djur. Vi sorterade bland annat ut alla våra kvigor och tjurkalvar. Sen skickades de direkt till en stor auktionsmarknad. Vi åkte till auktionen så vi skulle få se hur mycket de gick för och också så jag och Lovisa skulle få se hur det går till. På kvällen så åkte jag och Lovisa och handlade och sen bjöd vi familjen på Tacos. Gott!!

Onsdagen 13e, Lovisas sista dag. Började med att vi hade djur ute som vi åkte och fick in. Sen packade Lovisa ihop sitt samtidigt som jag och Allan åkte ut och kollade lite djur som vi snart ska skicka hem. Sen kom vi hem och jag och Lovisa åt lunch och sen åkte vi mot flyget. Som alltid väldigt tråkigt att säga hejdå, framförallt nu. Men så är det. Jättejättekul att hon var här och nu är jag ju hemma och 2,5 månader (SJUKT!) igen. När jag kom hem bytte jag om för då var det dags för riktigt jobb igen. Vi åkte ut och fick in massa djur i fållor för någon timme senare kom årets första lastbil för att ta hem djuren. Allt gick smidigt så det var nice.

Torsdagen började vi med att skicka hem ytterligare 2 lass med djur. Gick också väldigt smidigt. Sen åkte vi och kollade lite beten innan vi åkte hem. Allan åkte senare iväg ner till Calgary där det under helgen hålls en stor Team Roping final. På kvällen så skickade jag och Åsa ännu ett lass med djur. Sammanlagt skickade vi hem 250 dagar under dagen och gårdagen.

Fredagen var vi uppe tidigt. Åsa och Nicole skulle nämligen iväg på rodeo. Så jag hjälpte dem med att lasta hästarna och sen åkte vi iväg till grannen som också skulle på rodeo. Hon skulle köra hästarna så kunde Nicole och Åsa åka vanliga bilen istället för att de skulle ha varsinn transport. Så vi mötte upp henne och lastade över hästar och utrustning och så tog jag hem vår pickup och transport. Så gjorde jag sysslorna; fodra hästarna. Köra hö till kor och stutar. Flytta lite djur och laga staket. Sen tog jag det lugnt, ringde mamma, pappa, David, farmor och farfar och mormor och morfar. Så himla härligt att få prata med alla. Få lite ny energi. Under eftermiddagen tog jag fyrhjulingen på ena pickupen och åkte och flyttade lite djur. Fick då reda på att vi hade djur ute igen så då begav jag mig dit och fick smärtfritt in dem igen och kunde laga lite staket. Sen åkte jag och handlade lite god mat och åkte hem och hade myskväll med god mat och bra serie.

Idag lördag så tog jag sovmorgon för första gången på länge. Jätteskönt. Sen gick jag upp, gjorde god frulle och tog sen tag i mitt liv och gick ut och fodrade djuren. Jag lappade även ihop det sista på ett staket innan jag vek ner mig och gick in i huset. Gjorde kaffe och ringde Jacob och Yannick. Fick se min lilla plutt Leo. Tur Jacob har stor telefon och bra kamera för när vi videochattar så tror jag nästan att Leo ser mig. Han tycker väl mest det är intressant med telefonen och vill helst bita på den haha. Men jag tycker i alla fall det är väldigt mysigt i alla fall. Få se hans runda kinder, blonda söta hår, höra hans skratt och hur han kravlar sig fram haha. Mitt hjärta smälter lika mycket varje gång och jag blir lika rörd varje gång hur mycket han har växt. Snart är jag hemma och då fyller han ett år. Ojoj vad tiden går fort. I alla fall så fick jag samtal att vi hade djur ute på samma ställe, igen, så då lite sådär halvförbannad åkte jag ut och tog med mig hunden. Lyckades jaga in dem på betet igen och satte hunden efter dem för att skrämma iväg dem. Sen lagade jag staketet bättre än det någonsin varit så får jag samtal imorgon igen blir jag helförbannad. Sen åkte jag och hunden, som för övrigt heter Sky och är jättesöt, till ett annat stort bete. Skulle kolla så det inte var djur i en del som vi stängt grindar till. Härlig höstdag. Nu sitter jag här och försöker skriva och ska blogga. Får nästan dåligt samvete över hur lite jag bloggar men nu blir det något i alla fall.

Juste, nu har jag ju redan skrivit om vargar och björnar och kan meddela att vi har haft björn i trädgården för vår fallfrukt är uppäten och det ligger björskit under träden. Hehe. Sjunger alltid när jag går mellan huset och stugan. Skål och hej från mig och Allan.

Allmänt | |
Upp